keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Hidastamisesta ja luonnoksista

Piirrän, maalaan ja teen mixedmediaa. Tällä hetkellä teen paljon ja nopeasti. Ideoita on hurjan paljon ja tuntuu, että minulla on kiire -ikäänkuin aika tai ideat katoaisivat yhtäkkiä taivaan tuuliin. Omaa työskentelyäni olen huomaamattani purkanut palasiksi ja todennut muutaman asian, joita lienee syytä pohtia lisää.

En osaa jättää työtä kesken. Pelkään ehkä, mikä saattaa kohdallani pitää paikkansakin, ettei työ valmistu koskaan, jos jätän sen kesken tai pyrin jatkamaan seuraavana päivänä. Koen myös että keskeneräiset työt estävät minua etenemästä seuraavaan. Koen tämän kuitenkin ongelmanakin, sillä vaikka nytkin olen useimmiten suhteellisen tyytyväinen töihini, uskon että yön yli nukkumisen jälkeen asialle ajan antamisen myötä työ saattaisi kehittyä, saada uusia ulottuvuuksia.

Luonnosten tekeminen - minä en tee niitä ollenkaan. Siis en ollenkaan. Teen aina kts. edellä kaikista jutuista aina loppuun saakka. Nämä ovat ehkä samaa asiaa työskentelyssäni. Pulmalliseksi koen ne koska uskoakseni luonnosteluvihon mukaan ottaminen, piirrosten tekeminen, ideoiden kirjaaminen ja luonnoksen tekeminen antaisi mahdollisuuden työprosessin hidastamiselle - ideat olisivat paperilla, niihin voisi palata eivätkä ne karkaisi.

Jos prosessia saisin hidastettua, saattaisi töihini tulla syvyyttä, hiuksen hienoa sielua hieman enemmän. Tätä jäin illalla pohtimaan kun loistava taiteilija FB-ryhmästä (on LifeBookin opettajana myöhemmin) postasi kuvan, jota hän on työstänyt peura-aiheesta useita viikkoja. Ja Se on kertakaikkisen upea ja yhä kesken eräinen. Viikkoja ei prosessin ehkä tarvitse kestää, mutta hidastaa voisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jätit kommentin - piristää aina mieltä. Se julkaistaan, kun olen sen lukaissut. Yritän jäljittää katoavat kommentit.
Katoavista kommenteista en tiedä, mutta automaattikommentteja ropisee, joten sanavahvistus palaa "kehiin".