sunnuntai 30. kesäkuuta 2019

Piirrustuspöytä ---ja jos osais niin kaikki ois mahdollista

 Tänään illasta, saatuani muutaman tilaustyön (lähinnä kortteja valmiiksi) päätin pitkästä aikaa tarttua Wacom Intuos Pro- piirrustus pöytään ja reenata. Softana minulla on Krita, lähes ilmainen piirrustusohjelma, johon olen verrattain tyytyväinen - vaikken vielä osaa sitä kitkattomasti käyttääkään.

Eniten tässä digityöskentelyssä haastaa se, että kuva näkyy läppärin näytöllä ja piirrät pöytään. Piirrustusasento siis muuttuu melkoisesti. Kesti aikansa ennenkuin siihen tottuu. (Jos minulla olisi rahaa tähän rakkaaseen harrastukseen rajattomasti olisi kannattanut investoida siihen versioon, jossa piirretään "kosketusnäytölle")

Yläkuvassa on kerroksia useampia ja olen siinä yrittänyt vähän hyödyntää kopioinnin ja kopion muuntelun mahdollisuuksia. Jotenkin pyrin myös tavoittelemaan kuvajälkeä, joka ei oikeastaan olisi selkeästi koneella tehdyn oloinen vaan enemmänkin sen minulle tyypillisemmän siveltimen jäljen kanssa sukulaisuussuhteessa. Yläkuvassa itselle erityistä mielihyvää tuottavat laineet, jotka ovat tekstiä. Aikaisemmin ei kirjoittaminen ole juuri onnistunut ainakaan kauniisti.
Tämä seurava kuva on muunnos ensimmäisestä, siitä olen poistanut useamman tason. Eli taustaa ei ole muutoin muunneltu. Jänikset piirsin aimmin tekemäni luonnoksen pohjalta - mikä oikeastaan oli tämän kuvan haaste. Tavoittelin kuvaa, jossa jäniksillä ei ole ääriviivoja - mihin sorrun useimmin, vaan olen niissä hyödyntänyt rajaamistyökalua. Mitä ajattelet miten onnistuin? Olen tässä kuvassa käyttänyt mm. digitaalista leimaa, jolla sain aikaan nuo sydämet.

Tässä aiemmin piirtämäni luonnos. Kyllä ne samat kanit on, eikö?
Uskon vahvasti, että tällä osa-alueella taitoni karttuvat ensivuoden aikana. Olen oman hyvinvointini vuoksi tehnyt melko rohkeita (pelottavia ja ahdistaviakin) ratkaisuja tulevan vuoden osalta. Joskus on kai niin, että haasteet ja vaikeudet ajat ihmistä päätöksiin, joihin ei tasaisessa onnellisessa tilanteessa ryhtyisi.  ...voi olla, että niistä seuraa lopulta myös hyviä asioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jätit kommentin - piristää aina mieltä. Se julkaistaan, kun olen sen lukaissut. Yritän jäljittää katoavat kommentit.
Katoavista kommenteista en tiedä, mutta automaattikommentteja ropisee, joten sanavahvistus palaa "kehiin".